söndag 8 mars 2009

Torey Hayden, Rävungen

Ännu en fantastisk bok av Hayden. Rävungen är berättelsen om 6-åriga Sheila som blir tvångsförflyttad till Haydens skolklass efter att hon bundit fast en liten pojke vid ett träd och tänt eld på honom. Sheila är enbart 6 år men har fått uppleva mer svek och våld än en människa kan få uppleva under en livstid.
Jag får som lärare mycket inspiration och tankar om hur Torey arbetar med sin undervisning. Man blir också förskräckt för hur skolsystemet, missären, agan och mycket mer som påverkar berättelsen. Boken skrevs 1990 och tyvärr har nog inte mycket förändrats.
Jag skulle vilja veta mer om de övriga barnen i Toreys klass för psykiskt handikappade. De andra får stå vid sidan av Sheilas, om än fantastiska och tragiska, historia.
Jag gillar boken, men den slår inte Skymningsbarn.

Betyg: 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...