Visar inlägg med etikett Sabaa Tahir. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sabaa Tahir. Visa alla inlägg

söndag 27 december 2020

Review: A ​Sky Beyond the Storm

A ​Sky Beyond the Storm A ​Sky Beyond the Storm by Sabaa Tahir
My rating: 3 of 5 stars

Det är svårt att helt ta till sig en bok och framförallt avsluta en serie när det gått så lång tid sedan jag läste de tre första böckerna i serien. Jag gillar serien men har inte ambitionen att läsa alla böcker igen. Tidsaspekten gör att betyget sjunker och att jag inte kan engagera mig till hundra procent i handlingen, jag hänger inte med i alla karaktärer och återkopplingar går mig förbi. 

Jag har inte tråkigt när jag läser boken och jag ser fram emot läsningen. Tahir verkar inte gilla barn då hon har upprepade tendens att mörda barn på grymma sätt i boken. Mitt mammahjärta går sönder gång på gång och jag saknar bitvis en mer vuxen fantasy värld. 


View all my reviews

lördag 28 juli 2018

Review: A Reaper at the Gates

A Reaper at the Gates A Reaper at the Gates by Sabaa Tahir
My rating: 4 of 5 stars

Jag älskar en bra ungdomsbok speciellt när den går inom genren fantasy. Jag fick Sabaa Tahir debut Askfödd som recensionsex för några år sedan och jag blev inte besviken. Handlingen är mörk, blodig och rekommenderas från 15 år och uppåt. Jag gillar hur författaren väver in magiska väsen från olika mytologier som jinn och augers. Det som drar ner betyget är att författaren valde att göra en tetroid istället för en trilogi och att boken karaktärer bara råkar ut för bakslag efter bakslag ge dem lite ljusglimtar!

View all my reviews

tisdag 9 februari 2016

Sabaa Tahir - Askfödd

Elias tillhör krigarna de som kämpat för sin överlevnad ända han var sex år gammal. sexårsåldern och som nu ska få sin belöning när han tar examen från Blackcliff. Elias blir då en Mask med alla privilegier som det innebär, även om han underställd kejsaren. Belöningen till trots så går hans tankar ändå bara till en sak, att fly. Laia tillhör de lärda och lever i en värld av förtryck och terror. Varje dag är en kamp för överlevnad där skräcken pendlar mellan att bli dödad eller bli någons slav. 

Efter några få sidor börjar jag få en klump i magen, några kapitel senare är klumpen större och jag börjar må illa. Det är en mycket grym och mörk bok. Tortyr, våld och maktmissbruk tillhör vardagen för både soldater och slavar. Jag blir orolig att dystopiska  böcker för ungdomar blir alltmer blir våldsamma. Är det i tidens anda med tanke på spel som Grand Theft Auto (18-årsgräns!) eller är det för att dystopierna måste locka med något mörkt och hemskt för att slå sig in på marknaden. Det kanske bara är mitt blödande modershjärta som slår extra fort när en sexåring blir bortförd från sina föräldrar för att han blivit utvald att (kanske) bli en krigare i kejsarens armé. 

Den mörka inledningen till trots så är jag förhäxad av boken. Äntligen en författare som går emot trenden med dystopiska framtidsscenario och istället presenterar en spännande berättelse som utspelar sig en kombination av den forntida Egypten och romarriket. Boken är packad av mysterium som då och då pockar efter uppmärksamhet. Jag försöker tolka ledtrådarna och förutse vad som kommer att hända. Jag hoppas att författaren planerar sina hemligheter väl och lägger mycket tankekraft bakom dem för jag vill inte bli besviken. Nu återstår bara att vänta på del två i trilogin. 

Betyg: 8

Förlag: B Wahlströms
Sidor: 511
Utgiven: 2015
Översättare: Ylva Kempe
Författarland: Pakistan/USA
Genre: ungdom

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...