Visar inlägg med etikett Stephenie Meyer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stephenie Meyer. Visa alla inlägg

tisdag 30 maj 2017

Review: The Chemist

The Chemist The Chemist by Stephenie Meyer
My rating: 1 of 5 stars

Jag hade låga förväntningar på denna bok då jag tycker ungdomsförfattare som ger sig in i vuxenvärlden inte lyckas särskilt bra. Kemisten är inget undantag. Här försöker Meyer skapa en hypad kvinnogestalt som ska vara gudinnan inom förhörsmetoder med kemiska ämnen. Själva inledningen går ut på att visa upp hennes kunskap dock utan att skriva/berätta om kemiska ämnen över huvud taget utan bara rabbla på med olika finesser.

Kärlekshistorien i boken är malplacerad och späds på med två tvillingbröder där den ena är Rambo och den andra en lärare som är helt oskyldig förutom att han tydligen kan hantera ett vapen. Boken är inte tråkig att läsa, den flyter på bra och sidorna rullar fram utan att jag tappar intresset helt, vilket gör att den får en stjärna.

View all my reviews

måndag 7 juni 2010

Stephenie Meyer-The short second life of Bree Tanner

The short second life of Bree Tanner är en novell på 178 sidor.

Novellen ger twilight-fansen chansen att se, läsa och förstå hur en ”nyfödd” upplever livet. Begäret efter blod, att ständigt gå på jakt och att aldrig mer känna sig mänsklig. Berättelsen är mörk, hemsk och tragisk. I det tragiska ligger de människoöden som övergivits av samhället och som är det perfekta ”bytet” för att skapa en arme. Berättelsen kan inte alls gemföras med vad Bella fick uppleva som nyfödd eftersom hon inte genomled detta stadium. Tidigare har man skonats från vampyrernas hunger efter blod. Här får man också vara med när förmågor upptäcks och de klassiska myterna kring vampyrerna diskuteras.

Framförallt är det intressant att uppleva berättelsen ur en annan synvinkel. Jag hoppas att Meyer har kraft att fullfölja sin bok Midnight sun. Midnight sun är Twilight-berättelsen hur Edwards perspektiv. De första kapitlen är underbara och det är svårt att sluta läsa. Tyvärr är bara några av de första kapitlen färdigställda. Samtliga finns på www.stepheniemeyer.com .

Jag skulle gärna ha sett en ytterligare utbredning av novellen om Bree Tanner t.ex. att läsaren får följa med när de bryter sig in i Bellas hem och att vi fått se mer av Cullens. Det finns så många möjligheter och infallsvinklar. Sen blir jag en gång besviken över att inte striden mellan Cullens och de nyfödda skildras mer. Vi fick inte läsa om striden Eclipse och bara små smulor ur Brees synvinkel. Varför kan inte Meyer leverera striden? Själva huvudpunkten i berättelsen!

Dock faller jag än en gång för Meyers berättelser, brister trots allt. Framförallt brinner jag för det nya persongalleriet. Meyer skapar fantastiska karaktärer som jag skapar band med genom hela berättelsen. Meyer skapar också små, små grenar som kan växa till stora stammar i framtiden. Jag tror t.ex. att vi får se fler berättelser som inte utspelar sig från familjen Cullen utan från t.ex. Freds synvinkel.

PS. Läs den på originalspråk!

Betyg: 7

Spänning: 3
Humor: 0
Lärorik:2
Kärlek: 2

måndag 29 december 2008

Stephanie Meyer, Breaking dawn

Meyer misslyckas totalt med slutet i denna serie där t.ex. J.K Rowling gör en superb avslutning vågar inte Meyer ta striden. Missförstå mig rätt, det är fortfarande en underbar bok att läsa, men magin saknas. Bellas känslor för Edward flyttas åt sidan för det nya barnet. Känslorna och laddningen saknas. Detta är också en ungdomsbok och att göra denna unga huvudrollstjejen gravid är ett totalt fiasko och man undrar vilken tanke Meyer vill skicka till dagens ungdom.
Boken har två huvudladdningar: dels att Bella och Edward ska ha sex och dels att slutstriden ska komma. Samtliga moment blir läsaren blåst på.
Jag vill ha mer action och mer sex.

Betyg: 5

fredag 19 december 2008

Stephenie Meyer, Eclipse

Återigen är Meyer i sitt esse. Besvikelsen med New Moon mattas nu av tack vare Eclipse.
Här får vi återigen följa Bella och vampyren Edward. Temat forsätter med den förbjudna kärlekens tema. Boken dryper av så mycket passion och sensuella känslor att kinderna rodnar och jag tittar ut över bokkanten för att kontrollera att ingen ser mig.

Edward stood in front of me, holding a posture that I knew at once.
Relief washed trough my mind at the same time that my stomach dropped through the soles of my feet.
I’d misunderstood
Relief- nothing had god wrong in the clearing.
Horror- the crisis was here.

Att läsa boken är en stor lycka, men samtidigt skapar den ett beroende dvs det går inte att lägga den ifrån sig! Vilket man känner bivärkningar av morgonen därpå när väckarklockan ringer.

Det är svårt att jämföra Eclipse med Twilight. Jag ser hellre att detta enbart är fortsättningen på den första boken, New moon har inte existerat. Den enda lilla, men ack så betydelsefulla skillnaden, är att jag blir mindre generad av att läsa Eclipse :)

Betyg: 9

lördag 6 december 2008

Stephenie Meyer, The host

Meyers nya triologi har tagit sin början. De sensuell känslor och engagemang som Twilight skapar hos läsaren finns även i denna, dock ej lika star och ej lika engagerande. Meyer tar nu steget från fantasy till en mer science fiction betonad värld.
Vi får följa Wanderer som har övertagit kroppen hos den unga, kvinnliga människan Melanie.
Detta övertagande av kroppar är en främmande ras försök att stoppa den mänskliga unslaught som råder på Jorden. Wanderer får nu uppleva hur komplext en människas liv kan vara. Känslor, tillgivenhet, lögner, sorg och framförallt det mest skrämmande, kärlek.
Melanie kämpar nämligen emot "övertagandet" hennes känslor sucktar nämligen efter hennes älskade Jared, som fortfarande befinner sig på fri fot.
De första 100 sidorna av denna bok är tråkiga och händelselösa. Det är först när Wanderer alltmer börjar lyssna på Melanie och beger sig ut på en jakt efter, deras nu gemensamma känslor och kärlek för, Jared.
Även om denna bok inte kan jämföras med Twilight har ändå tanken slagit mig; om jag läst denna först hur hade jag tänkt då?. Karaktärerna är dessamma oavsett om det gäller vampyrer eller två själar som älskar samma människa så finns det många likheter.
Jared = Edward
Wanderer = Bella
Ian = Jacob
Jamie = Nesse
Doc=Charlice

Betyg: 7

onsdag 19 november 2008

Stephenie Meyer, New Moon

Suck, man kunde ju önska att en författare skulle leva upp till sitt tidigare mästervärk. Tyvärr är detta itne fallet med New Moon. Twilight är 10 gånger bättre än detta. Framförallt därför att Edward och Bella knappast har någon kontakt alls i denna volym. Missförstå mig rätt, boken är bra, men lever inte upp till mina förvätningar.

Shoot, I muttered when the paper sliced my finger;
I pulled it out to examine the damage.
A single drop of blood oozed from the tiny cut.
It all happened very quickley then.
No!, Edward roared...Dazed and disoriented. I looked up from the bright red blood pulshing out of my arm-into the fevered eyes of the six suddenly revenous varmpires.

Betyg: 8

fredag 31 oktober 2008

Stephanie Meyer, Twilight

Vad ska man säga...jag har mitt glada barnasinne kvar. Det krävs nog för att läsa denna bok. Vilken är mycket poulär just nu på högstadiet både hos killar och tjejer. Vi får följa berättelsen om Bella, som träffar den mystiska killen Edward. Känslor uppstår men också många konsekvenser som leder dem båda in i livsfara. Denna bok ska alla läsa, framförallt om du är lärare så att du hänger med vad eleverna pratar om. Läs den på engelska!
Boken är en härlig blandning av kärlek, magi, spänning, vampyrer och mycket sensuella känslor.
Hamnar på min tio i topp med högsta betyg.

Betyg: 10

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...