lördag 6 december 2008

Stephenie Meyer, The host

Meyers nya triologi har tagit sin början. De sensuell känslor och engagemang som Twilight skapar hos läsaren finns även i denna, dock ej lika star och ej lika engagerande. Meyer tar nu steget från fantasy till en mer science fiction betonad värld.
Vi får följa Wanderer som har övertagit kroppen hos den unga, kvinnliga människan Melanie.
Detta övertagande av kroppar är en främmande ras försök att stoppa den mänskliga unslaught som råder på Jorden. Wanderer får nu uppleva hur komplext en människas liv kan vara. Känslor, tillgivenhet, lögner, sorg och framförallt det mest skrämmande, kärlek.
Melanie kämpar nämligen emot "övertagandet" hennes känslor sucktar nämligen efter hennes älskade Jared, som fortfarande befinner sig på fri fot.
De första 100 sidorna av denna bok är tråkiga och händelselösa. Det är först när Wanderer alltmer börjar lyssna på Melanie och beger sig ut på en jakt efter, deras nu gemensamma känslor och kärlek för, Jared.
Även om denna bok inte kan jämföras med Twilight har ändå tanken slagit mig; om jag läst denna först hur hade jag tänkt då?. Karaktärerna är dessamma oavsett om det gäller vampyrer eller två själar som älskar samma människa så finns det många likheter.
Jared = Edward
Wanderer = Bella
Ian = Jacob
Jamie = Nesse
Doc=Charlice

Betyg: 7

1 kommentar:

  1. Hello!

    Nu har jag äntligen haft tid att läsa The Host och dessutom läst den färdig! Håller helt med om att de första 100 sidorna, cirkus, inte var någon höjdare, men efter det började bitarna falla på plats. Jag hade ju sett fram mot en ny Twilight, men nu i efterhand är jag glad att det inte var en, så jag kan heller inte jämföra dem. Gillade också att den faktiskt är avslutad, men ändå öppnar upp för fortsättningen. Om man inte vill (?!) läsa vidare behöver man inte, för man kan själv få fundera på vad som händer.

    En bra bok, men inte lika känslosam som Twilight. Men jag skulle ju inte heller jämföra dem...

    Hur kan jag nå dig förutom via sms och bloggen?

    Kram och Gott Nytt År!

    Elisabeth

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...