lördag 31 augusti 2019

Review: Ædnan

Ædnan Ædnan by Linnea Axelsson
My rating: 4 of 5 stars

Ännu en bokcirkelbok avklarade och denna är min egen medtagna. Temat för min sommarläsning har varit att lära mig mer om norra Sveriges historia och framförallt samernas kultur och leverne. Aednan fångade mitt intresse då författaren med detta epos vann förra årets Augustpris. Aednan är ett gigantiskt verk på mer än 700 sidor men det är bara några få meningar på varje sida. Jag valde att lyssna på boken via Storytel och blev överraskad av att författaren själv var uppläsare. Hon har en mycket lugn och saklig röst, nästan sorgsen. Jag kan inte säga att jag var fast från start till mål, men jag såg fram emot att sätt lurarna i öronen.

I bokcirkeln diskuterade vi att boken var en unik upplevelse för var och en och att vi tolkat den mycket olika. Författaren verkar med vilje ha skapat ett verk där läsaren själv får fylla i tomrum och trådar utan att det blir en ansträngning.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...