torsdag 2 oktober 2014

Robin Hobb - City of dragons

Det känns urmysigt att vara tillbaka i Robin Hobbs värld med drakar, magi och spänning. Äventyret efter upptäckten av den legendariska staden Kesingra är slut och nu kämpar drakarna och deras skötare med sin överlevnad då de saknar redskap, varma kläder och andra livsnödvändiga ting. Ingen drake utom Heeby har lyckats med att flyga vilket gör att skötarna måste jaga för deras överlevnad.

Jag gillar hur Alise upptäcker den legendariska staden och dokumenterar dess mirakel, lite som en arkeolog. Snart kommer skattletare att anlända för att tömma staden på dess rikedomar så varje tid är dyrbar. Lite inte alltför mycket på vad baksidans "lockelse" text innehåller, det brukar inträffa i nästa bok.

Robin Hobbs böcker är lättlästa men innehåller ändå ett rikt språk, sidorna flyger förbi och jag njuter av varje mening. Kapitlen är långa vilket gör att det är svårt att avsluta på natten vid en rimlig tid. Det är få böcker förundrat som gör att jag helt går in i berättelsen där jag missar helt vad som händer i min omgivning och hoppar nästan högt om någon ropar mitt namn för andra eller tredje gången. Förhäxelsen gör att betyget blir högt och detta känns som en av hennes bästa verk.

Betyg: 10

Förlag: HarperVoyager
Sidor: 400
Utgiven: 2012
Ålder: > 14 år
Författarland: USA
Bokus
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...