söndag 31 mars 2019

Review: När mormor var mamma

När mormor var mamma När mormor var mamma by Gunnel Linde
My rating: 3 of 5 stars

Jag fick tre böcker i gåva av min mormors syster. De är skrivna av Gunnel Linde och i dem gestaltar hon hur det är att vara mamma under tre generationer. I den första boken återger Linde sin mormors berättelse. Allt är baserat på 1:a handskällor, brev mellan mormodern och dennes syster. Vi är nu vid 1900-talets början och mormodern Estrid bor på Gotland tillsammans med sin man som är domare. Hon är målare och kommer genom boken föda sju barn. Systern bor i Italien och de brevväxlar under många år.

Jag blir överraskad av hur mycket jag känner igen mig i rollen som mamma. Vikten av tandborstning, oron när barnen blir sjuka, förvåningen av hur fort barnen växer ur sina kläder. Oron för sina barn, för att något ska hända dem är den samma oavsett tidsålder. Jag drar dock en lättnades suck över att mina barn vaccineras mot fruktansvärda sjukdomar som mässlingen, kikhosta och polio. Jag lider med barnen och mamma Estrid när hennes barn balanserar på gränsen till döden pga av dessa sjukdomar.

Estrid är mycket modern i sin fostran (eller före sin tid) hon tror inte på aga, hon tillbringar all tid hon kan med sina barn, lekar, läser sagor och pysslar med dem. Hon är mycket påläst kring barnfostran och vet vikten av att amma så länge som möjligt. Vardagsproblem är mycket densamma som idag dock har vi makalösa maskiner som underlättar vår vardag. Min enda önskan till boken var att fadern skulle fått mer utrymme.

View all my reviews