torsdag 29 mars 2018

Review: Dolda Tillgångar

Dolda Tillgångar Dolda Tillgångar by Margot Lee Shetterly
My rating: 3 of 5 stars

Det är en kamp att försöka hinna med att läsa boken innan filmen. Dolda tillgångar hade biopremiär för länge sedan och den har mer gått över till en pliktbok. En pliktbok dvs. den innehåller kunskap jag borde ha men den kräver mer av mig än t.ex. ett härligt äventyr i en fantasyvärld.

Dolda tillgångar levererar kunskap om den svarta befolkningens kamp att få lika rättigheter i amerika, att få ta del av den amerikanska drömmen. Det är stor skamfläck för USA i hur svarta och färgade har behandlats, framförallt i sydstaterna. När högsta domstolen beslutade att skolor och universitet skulle vara öppna för alla var det guvenärer som valde att stänga alla kommunalla skolor än att låta svarta och vita vistas under samma tak. Boken lyfter framför allt svarta kvinnors yrkesroll som levande räknemaskiner. De anställdes av NASA som då fokuserade på aviation, detta var innan rymdkapplöpningen.

Jag lär mig också mycket om vilken betydande roll matematiken har i samhället. Att betyget inte blir högre beror på flera faktorer. Det är svårt att dra en tydlig gräns om Dolda tillgångar är en fakta bok eller om den är skönlitterär. Källförteckningen är gedigen men samtidigt uttrycks både tankar och känslor utifrån karaktärerna. Berättartekniken är rörig och författaren hoppar mellan händelser vilket gör mig som läsare enormt förvirrad och irriterad.

View all my reviews

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...