måndag 21 mars 2016

Mats Strandberg - Färjan

Jag var lätt imponerad av Engelforstrilogin, framförallt eftersom det var ett lyckat fantasyprojekt av en svensk författarduo. Det är oerhört modigt av Mats Strandberg att ge sig på skräckgenren och att låta den utspela sig på en Finlandsfärja. Författaren har gjort bra efterforskningar på ämnet (betonas i författarens egna tankar i slutet av boken) och även i vampyrgenren.

Ikväll ska 1200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att flyt. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på. 
Källa: Adlibris

Du måste gillar skräck och blodsugande vampyrer för att mäkta med detta verk. Till och med jag som börjar känna mig van mår bitvis illa. Handlingen skapar möjligheter för läsaren att själv föreställa sig och försöka planera sin egen flykt, själv kommer jag alltid ta dotterns, egna flytväst när vi åker på en färja. Har du barn kommer lida av ångest för alla familjer som slås i spillror. I början är det rörigt att hålla isär alla karaktärer, men med tiden har flera av dem dödats av vilket underlättar. Det stora problemet är att handlingen utspelar sig på en svensk Finlandsfärja. Jag kopplar för mycket till melodifestivalen, fylla och dålig buffémat. Jag vill lära känna andra kulturer än den jag redan är bekant med. 

Betyg: 6

Förlag: Norstedts
Speltid: 15h 20 min
Uppläsare: Johan Ehn
Utgiven: 2015
Författarland: Sverige
Adlibris
Bokus
Genre: vampyrer, skräck

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...