fredag 25 mars 2016

Marissa Meyer - Cress

Cinder och kapten Thorne är på rymmen med Scarlet och Wolf i släptåg. Tillsammans planerar de att störta drottning Levana och hennes armé. Deras största hopp ligger hos Cress, som sedan barnsben varit instängd i en satellit med bara dataskärmar som sällskap. All denna tid framför datorer har gjort henne till en lysande hacker. Men tyvärr har hon precis fått order från Levana om att spåra upp Cinder och hennes snygge medbrottsling. 

När ett våghalsigt räddningsförsök slår fel splittras gruppen. Cress får till sist sin frihet, men den visar sig ha ett högt pris. Samtidigt kommer drottning Levana inte att låta något stå i vägen för sitt äktenskap med kejsare Kai. Cress, Scarlet och Cinder har inte precis bett om att få rädda världen, men de är nog de enda som kan göra det. Källa: bokus

Meyer har en fantastisk förmåga att introducera nya karaktärer och får läsaren att älska dem från första stund. Det som är synd är att man tappar ivern och känslan för de redan introducerade karaktärerna. Jag antar att det beror på att de börjar bli många och bitvis svårt att hålla isär deras egenskaper och känslor. Jag älskar författarens förmåga att ge nytt liv åt föråldrade sagokaraktärer. Här mixas science fiction med fantasy och sagor som skapar en intressant och nytänkande serie. Jag önskar också att författaren kunde tänka sig att gå emot samhällets traditioner och t.ex. låta två av tjejerna bli kära i varandra. Jag ser nu fram emot att läsa Winter som utspelar sig ur drottning Levanas perspektiv. 

Betyg: 5

Förlag: Modernista
Sidor: 492
Utgiven: 2015
Författarland: USA
Översättare: Lena Karlin
Bokus
Övrigt: the lunar cronicle #3
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...