måndag 21 mars 2016

Jakob Wegelius - Legenden om Sally Jones

I bokcirkeln på jobbet ska vi till nästa träff läsa Mördarens apa av Wegelius, som är en fristående fortsättning på Legenden om Sally Jones. Innan jag ger mig in i cirkelns bok vill jag så klart läsa inledningen. Sally Jones är en perfekt bok för det barn som vill börja läsa lite längre texter men ändå få hjälp med fantasin genom vackra illustrationer. Boken handling är bitvis mörk och dyster vilket gör det viktigt att en vuxen finns i närheten för att diskutera med, alternativt en bok att läsa tillsammans. 

Jag vet inte om denna bok ska kallas en bok då det snsrare är ett seriealbum. Illustrationerna är perfekta och jag ger stående ovationer till Wegelius för text, handling och bilder. Jag förstår att han blev augustprisniminerad och att han vann priset 2008. 

Sally Jones är människoapan (snarare människogorillan) som blir bortrövad från sin mor av prisjägare. Han säljs till en cirkus och hamnar tillslut hos en kvinna som tränar Sally till att bli inbrottstjuv. Ödet går inte Sally Jones väg utan hon får uppleva mänsklighetens baksidor igen och igen, men hon får också uppleva kärlek och vänskap. Jag ser fram emot att lyssna på Mördarens apa. 

Betyg: 7

Förlag: Bonnier Carlsen 
Sidor: 107
Utgiven: 2008
Illustrationer: Jakob Wegelius
Författarland: Sverige
Utmärkelser: Augustpriset 2008
Adlibris
Bokus
Genre: barn och ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...