lördag 26 mars 2016

Lauren Weisberger - Djävulen bär prada

Detta blir ett unikt fall där filmen med hästlängder slår boken. Jag älskar filmen där Meryl Streep spelar chefredaktören på Runway och Anne Hathaway den icke modekunnige, nyanställde assistenten. Nackdelen med boken är karaktären Andreas självupptagna jag som går mig på nerverna i det att hon inte kan se hur hennes liv styrs av sin chef. Den får för mycket utrymme istället för att ge mer utrymme till andra karaktärer i berättelsen. 

Andrea är nyexaminerad från universitetet och lyckas skaffa sig jobbet som assistent till chefredaktören för modetidningen Runway. Ett jobb som "miljontals flickor skulle dö för". För Andrea är det ett tillfälligt jobb innan hennes drömjobb som skribent på the New Yorker. Föga anar hon att jobbet som assisten till Miranda Priestley kommer leda till sömnlösa nätter, stress, personlighetsförändring, relationsbrott och en mer modeinriktad stil.  

Jag rekommenderar dig att lyssna på denna bok då uppläsaren Marie Robertson gör en fantastisk teatertolkning av Priestleys röst. Jag kommer höra "Aaandreaaaa" en lång tid framöver när jag ser namnet i en text. Jag önskar att förlaget valt att göra en ljudbok av uppföljaren som kom ut för något år sedan. Jag väljer att inte läsa den då detta inte kommer ge samma upplevelse. 

Betyg: 5

Förlag: Norstedts
Speltid: 15 h
Uppläsare: Marie Robertson
Utgiven: 2003
Författarland: USA
Bokus
Adlibris
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...