söndag 17 januari 2016

Siri Pettersen - Röta

Odinsbarn av Siri Pettersen var mitt val till bokcirkeln på jobbet. Syftet med vår cirkel är att läsa och diskutera ungdomslitteratur då samtliga av oss arbetar som högstadielärare. Valet blev oerhört lyckat och majoriteten i cirkeln lovprisade den. Det blev en självklarhet att läsa Röta så snabbt som möjligt. Spoilers nedan!

Efter 60 sidor av Röta måste jag lägga boken ifrån mig och fundera om jag kommer orka att fortsätta. Chocken är total då mina förväntningar gått i kras. Hirka befinner sig i vår värld, hon tycker inte om den och inser snart att människorna i den redan dömt sin planet till undergång. Jag behöver flykten från verkligheten omkring mig och nu befinner jag mig mitt i den. Var är min fantasyvärld och var är magin? Jag älskade Odinsbarn och vill gärna se vart författaren vill ta mig, så jag fortsätter att ta mig igenom min egen verklighet.

Röta växlar främst mellan Hirka och Rime. Rime blir alltmer grå och dyster utav sin saknad av Hirka, Han kämpar med att bygga upp en värld vars grundpelare bokstavligt, rasat samman. Hirka upptäcker alltmer om sig själv och Ymelandets ursprung. Pettersen är fantastisk på att lägga ut små ledtrådar här och där i sin berättelse som får mig att skissa och gissa på Hirkas ursprung och hur alla världar hänger samman. Jag blir ständigt överraskad då mina framtida scenarion och uppfattning kring personer ställs på ända. Nu ser jag fram emot den sista delen i serien och hoppas att förlaget snabbar på översättningen.

Betyg: 7

Förlag: B Wahlströms
Sidor: 524
Utgiven: 2015
Översättare: Ylve Kempe
Författarland: Norge
Adlibris
Bokus
Övrigt: Korpringarna #2
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...