fredag 22 januari 2016

Carrie Ryan - De vassa tändernas skog

Äntligen har jag tagit tag i denna bok som väntad alltför länge på att få lite uppmärksamhet. Ryan levererar och jag inser hur mycket jag saknat ungdomsböckernas magiska värld, efter mer tung litteratur som Vi måste prata om Kevin och Astrid Lindgrens krigsdagböcker. De vassa tändernas skog är en kombination av The Walking dead och M. Night Shyamalans film The village. 

Mary bor i en liten by omgiven av taggtrådsstängsel. Ingen vet vad som finns på andra sidan bara att skogen utanför är fylld av de oheliga som ständigt försöker ta sig igenom staketet. De oheliga vill föra smittan vidare genom deras hunger efter människokött. Mary har svårt att leva i den grå vardagen i byn. Hon lyssnar inte på systrarnas predikningar om att världen utanför stängslet förstördes för flera generationer sedan av krig, konflikter och vapen. Krig som också skapade de oheliga. En kväll får Mary syn på en ung kvinna som bär en ovanligt, röd väst. Vem är hon och varifrån kommer hon? Kan hennes uppdykande ha att att göra med den hemliga stigen, men den gömda grinden som Mary hittat?

En härlig och lättläst bok som du är klar med på några timmar. Den är spännande och jag gillar Marys självständighet, där hennes nyfikenhet är större än kärleken till killen hon borde gifta sig med. Min kritik riktar sig främst mot mitt intresse för vetenskap. I en så liten by borde det efter så många generationer finnas genetiska mutationer samt att matförsörjningen vore omöjlig med en alltför utarmad jordflora. Författaren nämner knappt varifrån de får mat och jag har svårt att se att de både kan ha odlingsmark och betesmark till djuren. 

Betyg: 7

Förlag: Styxx fantasy
Sidor: 333
Utgiven: 2011
Författarland: USA
Översättare: Lisbet Holts
Övrigt: De oheliga #1
Genre: dystopisk framtid, ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...