onsdag 6 januari 2016

Kortrecensioner II

Thomas Hardy - Tess av D'Urberville
Jag kommer inte ihåg hur denna, lilla klassiker vandrade från min tipslista till min bokhylla, men jag är glad att den gjorde det. Boken om Tess skrevs under slutet av 1800-talet och borde ha skapat rabalder i salongerna. Boken illustrerar en kvinnas leverne, skriven av en man och är mycket utlämnande. Tess är en av de mest otursamma kvinnor jag mött i litteraturens värld. Inte att hon är klantig utan bara att otursmolnen verkar förfölja henne genom hela livet. 

Tess far drabbas av högmod när han av prosten i byggden får reda på att han är besläktad med den anrika släkten Urberville. Han beordrar därför sin äldsta dotter Tess att söka anställning på släkten stora herrgård och också gifta sig in i släktleden så att deras pengabekymmer utplånas. Tess är en lydig dotter och åker med en viss tvekan iväg till gården och det är nu hennes otursamma liv startar. 

Betyg: 6

Jag försöker komma ihåg om Marklund gjort ett uttalande om hon ska avsluta sin serie om Annica Bengtzon. 

Den före detta riksdagsledamoten Ingemar Norberg hittas svårt misshandlad i sitt hem, han hamnar snart i en djup koma. Hans fru Nora är spårlöst försvunnen.  Annika Bengtzon får i uppdrag att forska i fallet, samtidigt är hennes privatliv i gungning. Hon har flyttat in med sin nya kille och försöker få de gemensamma barnen att trivas och må bra. 

Efter sista sidan av Lyckliga gatan mår jag dåligt. Jag kommer inte orka med den mörka värld som Marklund skapar, en värld där en mor måste överge och aldrig mer se sina barn. Det här blir min sista bok med Annika Bengtzon så att jag får slippa klumpen i magen i framtiden. 

Betyg: 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...