torsdag 7 januari 2016

David Lagercrantz - Det som inte dödar oss

Tanken att det gått 10 år sedan jag läste första delen i millenniumtrilogin. Då var året 2005 och jag pluggade  på lärarutbildningen i Karlstad, ett självständigt liv med enbart mig själv att ansvara för. Ett tråkigt liv skulle det jämföras med vad jag har idag, men det visste jag inte då. 

Jag valde att inte läsa om trilogin inför denna fjärde, tiden fanns inte och jag ville ge David Lagercrantz en ärlig chans. Jag blev levererad vad jag förväntade mig, en spännande och intressant bok som gjorde vardagen lite roligare. Jag kände inte lika stor dragningskraft utan kunde enkelt stänga av min MP3 oavsett spänningsnivån i boken. Lisbeth känns mer human och inte lika mörk och dyster. Mikael känns grå och dammig. Jag höjer betygen en nivå tack vare alla referenser till Marvels universum. Bitvis är den lite rörig, är fokus på A1-forskning, hackers eller barn med speciella behov?

Det går dåligt för tidningen Millennium, nyheter rapporteras mer och mer via webben och det ser ut som om pappersutgåvor snart är ett minne blott. Lisbeths historia kommer upp till ytan då hennes tvillingsyster mystiskt träder fram. Två personer kunde inte vara mer olika. 

Betyg: 6

Förlag: Norstedts
Speltid: 1h 57 min
Uppläsare: Stefan Sauk
Utgiven: 2015
Författarland: Sverige
Bokus
Adlibris
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...