söndag 31 januari 2016

Rick Yancey - Det oändliga havet

Den femte vågen fångade mitt intresse när trailern för filmatiseringen släpptes. Intresset fortlöpte även om boken hade en del brister. Det oändliga havet tar vid där Det femte elementet avslutades. Cassie hittade sin lillebror och lyckades befria honom ur fångenskapen. Under räddningsaktionen förlorar hon sin stora kärlek Evan.

Starten är mycket förvirrande då det gått flera månader sedan jag läste den första boken. Smeknamn, nya karaktärer och ingen given återkoppling till ettan gör att jag famlar i mörkret och blir rejält irriterad. Bitvis är boken enormt spännande och jag läser så snabbt att ögonen vattnas. Jag finner Cassies kapitel enormt tråkiga då hon i denna bok framställs som gnällig och vek. Den karaktär som intresserar mig mest är Ringer som äntligen får göra sin röst hörd. Handlingen drivs inte framåt med så många karaktärer som vill ge sin syn på saken vilket gör detta till en lång och förutsägbar mellanbok.


Betyg: 5

Förlag: Raben&Sjörgren
Sidor: 328
Utgiven: 2014
Översättare: Jan Risheden
Författarland: USA
Bokus
Adlibris
Övrigt: Den femte vågen #2
Genre: ungdom, framtidsdystopi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...