söndag 22 november 2015

Lars Wilderäng - Stjärnklart

Det började med något så alldagligt som att mobiltelefonen gick sönder. Sedan började bilar att vägra starta, det pratades om en massiv återkallning på grund av felaktiga mikrochipp. Upprepade strömavbrott började göra att några få höjde på ögonbrynet men när väl strömmen försvann helt var det många som stod på bar backe och många som fortfarande höll fast sin tilltro till att kommunen skulle ordna allt.  

Wilderäng bygger upp sin värld sakta och sparsamt. Genom små, nästan osynliga steg tar han läsaren allt närmre den kommande katastrofen. Jag blir otålig men är samtidigt rädd för att samhället ska kollapsa då min fantasi skenar iväg och jag börjar själv planera för min familjs överlevnad.  Det här blev ett oväntat engagemang från min sida. Jag har gått upp så enormt i denna berättelse att nattsömn har förfallit och min make fått finna sig i länga diskussioner kring överlevnad.

Fundera själv på hur länge du och din familj skulle klara er utan ström och elektronik. Du kan inte laga mat, förvara mat, duscha, tvätta, gå på toaletten och matbutikerna är tömda då inga nya varor kan tillverkas eller levereras. Hur ska ni överleva? Vart tar ni vägen?

Betyg: 10

Förlag: Massolit förlag
Speltid: 13 h 45 min
Uppläsare: Johan Holmberg
Utgiven: 2014
Bokus
Adlibris
Övrigt: del 1 i en trilogi
Genre: skönlitteratur, sfi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...