lördag 26 september 2015

Rick Yancey - Den femte vågen

Det här en bok som jag spanat på hyllorna men inte plockat ner eftersom titeln påminner mig om en dålig svensk thriller. När jag snubblade över trailern för filmatiseringen insåg jag mitt misstag och joggade iväg för att låna den. Boken är inom genren dystopisk framtid, ungdom vilket jag gillar skarpt. 

Ingen var förbereda på deras ankomst, en dag svävade moderskeppet över staden och inget var mer sig likt. Den första vågen slog ut all elektronik. Ingen ström, inget fungerande avlopp eller samhällsstruktur. Den andra vågen rämnade kärnan av planeten, jordbävningar, jordskred och förödelse tog många av oss. Med den tredje vågen krympte världens befolkning med miljarder. När resterna av mänskligheten försökte resa sig kom den fjärde vågen, den som tog bort vår mänsklighet och fick oss att enbart lita på en person, oss själva.

Det här är en bok som berör, djupt och genom större delen av berättelsen har jag en klump i magen. Författaren har valt att inte sprida socker över berättelsen utan förklara hur mänskligheten sakta går under med mörka toner som bitvis anspelar på förintelsen. Språket är mycket bra och innehållet passar för diskussioner ur olika synvinklar om samhället, mänskligheten och what if? En kritik mot boken är att det är svårt att ge varje karaktär tillräckligt med tid för att etablera sig i berättelsen. Jag önskar att författaren gått emot trenden inom denna genre och stannat berättelsen efter denna bok och därmed låtit läsaren få avgöra fortsättningen utifrån sin egen fantasi. 

Betyg: 7

Förlag: Raben&Sjögren
Utgiven: 2013
Författarland: USA
Sidor: 493
Adlibris
Bokus
Översättare: Jan Risheden
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...