måndag 7 september 2015

Jodi Picoult - Skulden

Det här är en bok som har stått i bokhyllan och väntat alltför länge. Jag fick den i ett bokbyte för flera år sedan, där min bytar-kompis matchat den mot min profil. Jag kände mig skeptisk då deckargenren inte tillhör en av mina favoriter. Jag har tidigare läst Allt för min syster av samma författare, men tyvärr gjort misstaget att jag såg filmen innan boken vilket förstörde läsupplevelsen.  

Försvarsadvokaten Ellie Hathaway står inför sitt livs svåraste uppdrag. I en lada i en fridfull småstad har ett dött spädbarn hittats - gömt i höet. Den unga amishkvinnan Katie blir anklagad för brottet men nekar till allt. Katie släpps på fri fot gentemot att Ellie blir hennes övervakare fram till rättegången. Hon måste komma Katie in på livet och ta reda på om hon är skyldig och därmed bygga upp ett försvar för någon som kanske har mördat sitt eget barn. 

Jag blev mycket glatt överraskad över denna bok, den är så mycket mer än en vanlig thriller/deckare. Jag har lärt mig mer om amishkulturen och inser att mycket av det som visas inom populärkulturen kring deras tro och religion är helt felaktig eller misstolkad. Amish har mer känsla för familjen och att förlåta än många andra kulturer och religioner. Läs denna bok så förstår du mer. Summerat så gjorde min bytar-kompis ett riktigt bra jobba att matcha en bok till mig.

Boken är slut på svensk översättning hos förlaget så det gäller att börja gräva i loppislådor eller på biblioteket. 

Betyg: 8

Förlag: Månpocket
Sidor: 345
Utgiven: 2008
Översättare: Carla Wiberg
Författarland: USA
Adlibris
Bokus
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...