måndag 31 augusti 2015

Neal Stephenson - Zodiac-the eco thriller

Det här var en mycket udda läsupplevelse. Till en början hade jag svårt att ge mitt intresse för boken, men efter några kapitel kände jag mig mer bekväm med tempot och karaktärernas udda beteende. Humorn är inte riktigt min egen, men den passar boken. Zodiac utges inte längre på svenska så det gäller att vandra till närmaste bibliotek och be dem damma av deras exemplar i magasinet. 

Sangamon Taylor är miljöaktivist med en passion för att proppa igen avlopp i Bostons hamn. Avlopp som sprider miljögifter från traktens färgfabriker och andra dylika med tungmetaller, PCB och klorföreningar. En dag kommer ST över några humrar som sakta och plågsamt dött av att de ruttnade inifrån. Nu börjar en katt och råtta lek efter förövarna som skapat giftet, men de är också ute efter att tysta ST. 

Det här är en bra bok för gymnasiet. Ett perfekt samarbete mellan naturkunskap, historia, samhällskunskap och svenska. Läser eleverna kemi och biologi så förhöjs upplevelsen. Zodiac utspelar sig på 80-talet och bevarandet av miljön tar inte lika stor plats som den får i dagens samhället. Sociala medier existerar inte så spridning av miljöbrott måste gå via papperstidningar eller flygblad. Det går också att arbeta källkritiskt genom att se om de miljöproblem som tas upp verkligen har existerat. 

Betyg: 7

Förlag: Förlags AB Wiken
Sidor: 333
Utgiven: 1988
Översättare: USA
Författarland:
Adlibris
Bokus
Genre: thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...