tisdag 14 juli 2015

Siri Pettersen - Odinsbarn

Det här är en bok som lockade med sitt omslag och framförallt mitt intresse för nordisk mytologi. Jag blev inte besviken, snarare enormt glad att jag har hittat en ny dyrgrip att hålla fast vid. Detta blir troligen sommarens höjdpunkt. 

Författaren lyckas bra med en nytänkande livsåskådning med folk som bär svans och behärskar något de kallar kraften. I denna värld finns enbart gudadyrkande av siaren och fruktan för de blinda. Här lever Hirka, en liten jänta som vet att hon är annorlunda, hon kan inte känna kraften vilket gör henne till en måltavla. Hur ska hon lyckas att genomgå riten, en ritual där alla femtonåringar ska böja knä för siaren och visa upp sin förmåga att hantera kraften, när hon inte kan nå kraften. Hon är ett Odinsbarn, en utböling och borde utrotas. 

Det som är spännande i boken är att jag som läsare måste nysta ihop alla trådar som läggs ut och väva samman dem till små och stora aha-upplevelser. Jag känner vingslag från Sverige och framförallt från George RR Martin. Jag menar inte att Pettersen har kopierat, hon har skapat något alldeles eget och jag dyrkar marken denna författare går på. jag är trollbunden av denna värld och framförallt av  Hirka som är så stark, kunnig och klok för att vara så ung. 

Nästa bok i serien kommer ut i oktober och jag kommer troligen inte ha tålamod att vänta på den svenska översättningen utan ge mig in i norskan. Jag rekommenderar denna bok i undervisning på högstadiet och gymnasiet. Den passar bäst som högläsning, då den är lite mastig att ha som klassuppsättning. Den involverar historia, myt, tradition, utanförskap och religiös övertygelse. 

Betyg: 10

Förlag: B Wahlströms
Sidor: 672
Utgiven: 2015
Översättare: Ylva Kempe
Författarland: Norge
Adlibris
Bokus
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...