torsdag 9 juli 2015

Andy Weir - Ensam på mars

Jag grubblade länge på om jag skulle se filmen med Matt Damon eller läsa boken först, efter lite fundering vann boken. Ensam på Mars kretsar kring astronauten Mark Watney som deltar i en marsexpedition tillsammans med ett team. En storm slår till mot lägret och de tvingas fly för sina liv mot rymdfarkosten. Mark når aldrig fram då han träffas och spetsas av en järnstång. Han flyger iväg med stormen och de övriga i besättning antar att han är död och flyr för att rädda sina egna liv. Mark lever och inser nu att han måste överleva på Mars till nästa expedition kommer, vilket dröjer ytterligare fyra år. Han har dessutom ingen möjlighet att kommunicera med jorden då all utrustning förstörts.

Jag älskar att författaren blandar enormt mycket matematik, fysik och kemi. Äntligen en skribent som vågar berätta hur viktigt dessa ämnen är för att överleva och hur mycket kunskap det krävs för att skapa något så enkelt som vatten. Ensam på mars är en överlevnadsbok för hur en människa kan överleva på mars, mixat med en stor bit skönlitteratur i bästa form. Mark är smart och rolig och det är underhållande att följa hans leverne på Mars. Det enda jag stör mig på är hur en så smart kille kan förbise något så viktigt som satellitbilder. Det borde vara enkelt att förmedla till NASA att han lever via ett gigantiskt meddelande som kan ses från en satellit. 

Boken startar ok men blir mer fantastisk när Weir gör genidraget att dela upp berättelsen ur olika synvinklar, samt att hoppa i tiden. Mot mitten kan jag inte sluta läsa och jag måste kämpa för att inte bläddra till sista sidan för att se om allt ordnar sig. Missa inte att läsa boken innan biopremiären i november, min rekommendationen är att  läsa den på svenska. 

Betyg: 9

Förlag: Bookmark förlag
Utgiven: 2015
Sidor: 447
Översättare: John-Henri Holmberg
Författarland:
Adlibris
Bokus
Genre: skönlitteratur, sfi

4 kommentarer:

  1. Kan vara intressant att se - intervju med författaren

    https://www.youtube.com/watch?v=5SemyzKgaUU

    Väldigt bra bok!

    / Anders

    SvaraRadera
  2. Jag gav denna full pott, efter ganska mycket funderingar. Jag brukar avsky mycket teknik och detaljerade beskrivningar, men i den här boken så passade allt in. Mot slutet började jag nästan hyperventilera (alternativt slutade andas) och det var så ruggigt bra. Kunde egentligen inte sätta annat än högsta betyg, varje gång jag funderade på att ge lägre så protesterade hela kroppen :)

    SvaraRadera
  3. Ja bifaller, att inte boken fick högsta betyg beror på den (lite) sega starten. Jag hade gärna sett att de direkt kopplat in t.ex. lagkamraterna i farkosten och Houston när det gick åt skogen.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...