lördag 18 juli 2015

Asher & Mackler - Personer du kanske känner

Emma har precis fått en PC av sin pappa, året är 1996. Enbart 50 % av ungdomarna i USA har någon gång använt internet. När Emma installerar ett program på datorn hittar hon ett program som heter Facebook, där upptäcker hon en sida som bär heter Emma Storm och en bild som liknar henne om ca 15 år. Emma blir nyfiken och fortsätter utforska FB, men hon är omedveten om hur hennes sökande kommer påverka hennes nutid och framtid. 

Jag möts av mycket nostalgi från förr, håll till godo:

- Emma installerar ett program som tar 97 min att ladda ner, tänk vad mycket tid vi hade förr. 

- Ett viktigt moment är att välja skärmsläckare, ska valet bli den oändliga rörledningen eller tegelmuren.

- Surfandet måste ofta avbrytas för att någon i familjen behövde ringa ett telefonsamtal.

Ord som sms, uppdatering och Facebook har ännu inte skapats. 

Det som gör boken tråkig är att en utspelar sig i USA, vilket gör att nostalgibegrepp som ICQ, MSN, inte nämns och därmed tappar jag intresset. Handlingen är genomskinlig och tam, jag håller bara ut för att veta hur de beslutar kring FB. Bokens styrka är att den kan användas i gruppdiskussioner t.ex. genom att jämföra 2006 men 2015, diskutera fördelar och nackdelar med att veta sin framtid och konsekvenser att av att kunna påverka den. 

Betyg: 3

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 336
Utgiven: 2012
Översättare: Lina Erkelius
Adlibris
Bokus
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...