måndag 6 juli 2015

Paul Hoffman - The left hand of god

Några få gånger per år inträffar det, en oväntad bok tar mig med överraskning och jag är helt fast. Hittade denna lilla pärla på second hand och jag ångrar nu att den fått vänta i min bokhylla under flera månader.

Thomas Call växer upp hos the Redeemers där han tränas att bli en soldat i den store tjänst. Redeemers är en gigantisk sekt där pojkar tas in (deras föräldrar har dött eller de sålts av sina föräldrar) från femårsåldern. De disciplineras att tro att de är värdelösa, syndfulla genom att de får bestraffningar och hjärntvättas. Call har aldrig mött en kvinnan under sin långa tid instängd i området så när han snubblar över en vacker, ung kvinna under otäcka omständigheter förändras hans livsbana.

Tyvärr håller inte euroforin genom hela boken då den bitvis blir lite seg och drömlös. Jag vet inte var den är på väg och de händelser som inträffar känns känslolösa. Boken är inte dålig men den har tappat några steg på betygsskalan. Tyvärr fortsätter medelvägen genom resten av boken. Slutet är däremot överraskande positivt vilket gör att jag nu införskaffat del två i serien. 

Betyg: 6

Förlag: Penguin books
Sidor: 500
Utgiven: 2010
Författarland: Tyskland
Adlibris
Bokus
Genre: fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...