onsdag 1 april 2015

Kate Atkinson - Life after life

Nyligen har detta verk kommer ut i en svensk översättning (liv efter liv) vilket väckte mitt intresse för boken. Jag hittade originalet på Karlskoga bibliotek och gav mig in en spännande bok med ett intressant tema.

Tänk om det finns andra chanser. På riktigt. Och tredje chanser.
Tänk om du har ett oändligt antal chanser att leva om ditt liv. Skulle du till slut kunna rädda världen från ett oundvikligt öde? Skulle du ens vilja?
En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon är tredje barnet till en rik engelsk bankir och hans fru. Tragiskt nog dör hon innan hon hinner ta sitt första andetag. En kall vinterdag 1910 föds Ursula Todd. Hon ger ifrån sig ett kraftfullt skrik och påbörjar ett minst sagt ovanligt liv. För hon dör gång på gång, på många olika sätt. Historien har stora planer för henne. Inget mindre än civilisationens öde ligger i hennes händer.Källa: Adlibris

Jag som gillar science fiction och fantasy blir genast intresserad av bokens lockande text och jämför den lite med Stephen Kings 631122. Dock utspelar sig Atkinson bok i en mer intressant miljö och epok. Språket passar eran den representerar, bitvis hör jag min egen röst som ett eko av Mary i Downtown Abbey. Jag känner mig lite skeptisk till innehållet då jag förväntar mig en evig upprepning av ekorrhjulet. Jag har svårt att fastna i berättelsen, känner mig mest missmodig att allt snart ska upprepas även om författaren förkortat ner förloppet. Den enda gången jag känner någon form av känsla är när Ursula dör, vilket skapar ångest och sorgkänslor för att något liknande ska hända personer jag håller kär.

När jag tagit mig igenom halva boken är intresset helt tappat och jag skummar igenom de sista sidorna av boken och får ge den titeln en av årets stora besvikelser. Hur kan en författare misslyckas så med ett så intressant bokidé? Jag kunde inte knyta ann till någon av karaktärerna och innehållet kändes bara fylld av självömkan (ej Ursula) och dysterhet.


Betyg: 3

Förlag: Transworld
Sidor: 480
Utgiven: 2014
Författarland: Storbritannien
Adlibris
Bokus
Genre: ungdom, fantasy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...