fredag 2 januari 2015

Jan Guillou - Att inte vilja se

Att inte vilja se är den fjärde boken i Guillous serie om det förra århundradet och skildrar tiden kring andra världskriget. Boken är intressant och författaren tar upp viktiga händelser i Sveriges och världens historia. Guillou lyfter fram mörka händelser ur båda sidor av kriget t.ex. jakten på judar och bombningarna av Dresden.

Tidigare har jag hyllat Brobyggarna och givit medelmåttiga betyg till Mellan rött och svart samt Dandy. Familjemedlemmarna är alltför ofelbar, det enda svarta fåret är sonen Oscar som gått med i SS (jag anar att han kommer hem med tårar och ber om förlåtelse i nästa bok). Bokens titeln anspelar på delar av familjens oförmåga att se eller tro på det som inträffar under andra världskriget. När de nämnda sedan inser det förfärliga blir de djupt rörda och kan inte förstå vart världen är påväg, andra i familjen ägnar fritiden åt att rädda livet på judar eller kämpar för kvinnors rättigheter. Allt blir lite för bra, lite skenheligt men jag antar att det är författarens försök att väva in 1900-talets historia genom familjen.

Jag önskar (återigen) att Guillou kunde baka ihop sina böcker mer likt Ken Follets verk om det förra århundradet.

Betyg: 5

Förlag: Pirat audio
Utgiven: 2014
Speltid: 14 h 23 min
Bokus
Adlibris
Uppläsare: Tomas Bolme
Författarland: Sverige
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...