tisdag 6 januari 2015

Hillevi Wahl - Kärleksbarnet

Det här ett verk vars undertitel sammanfattar bra, en berättelse om alkohol, bingo och brutna löften. Det här är en bok som får ett modershjärta att gråta och efter varje kapitel måste jag ge min dotter en stor kram. Hillevi fick aldrig några kramar då hennes mamma tyckte de var äckliga. Tänk ett barn som aldrig blir älskad, aldrig har trygghet och aldrig får en kram, det är så att jag går sönder lite inombords vid dessa tankar. Ändå överlevde Hillevi och blev själv mamma.

Jag mår dåligt när jag tänker på att det idag finns barn i Sverige som far illa på grund av deras föräldrar är alkoholister. Barn kämpar enormt för att dölja mamma och/eller pappas drickande vilket gör det svårt att upptäcka, framförallt som lärare då jag inte möter målsman så ofta.  Barn gör också allt för att ta hand om nedsupna föräldrar och de lever på hoppet att en dag kanske mamma blir en normal mamma, en mamma som alla andra.

Inspirationen att läsa den här boken kom från SVT serie Djävulsdansen, där Hillevi Wahl blir intervjuad. Det här är en bok om ett maskrosbarn som är en av de starkaste jag mött. Hur hon kunde ta sig levande ur denna misär är bara ett bevis att barn är starkare än vi vuxna tror. Via sin hemsida berättar Hillevi att boken bitvis är en självbiografi, den är baserad på hennes upplevelse ur uppväxten. Det är hennes sanning, det är en rak och ärlig bok som varje människa borde läsa för att lära sig om livet.

Betyg: 9

Förlag: Prisma
Sidor: 280
Utgiven: 2014
Författarland: Sverige
Adlibris
Bokus
Genre: Skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...