söndag 11 januari 2015

Carol Vorderman - Hjälp ditt barn med biologi, kemi och fysik

Det här är en grundläggande men ändå avancerad bok som noggrant tar upp de viktiga områdena inom biologi, kemi och fysik. Innehållet är mycket avancerat och passar sig mer för gymnasiet än högstadiet.

Det är svårt som förälder att anpassa innehållet i denna bok till ett barn som t.ex. arbetar med människokroppen i biologi och vill använda boken som källa. Det är en bättre bok om du som förälder enbart vill uppdatera dina egna ämneskunskaper. Dock är den en bra grundläggande källa om det rör gymnasiestudier, men det behövs ytterligare referenser för att få relevanta kunskaper kring ett arbetsområde.

Föräldrar behöver också tänka på att denna bok är skriven av en utländsk författare vilket betyder att den inte är anpassad efter de svenska kunskapskraven i biologi, fysik eller kemi. Sammanfattningsvis är den en bra kunskapskälla för den som vill uppdatera sina kunskaper. Ytterligare fördelar är att den är perfekt som repetition inför universitetsstudier. Boken har bra begrepp och jag känner igen mycket från min egen studentlitteratur. Den är ett bra komplement till läraren då den tar upp detaljer och fakta på ett annorlunda sätt än NO-böckerna.  Jag suger i mig ny som gammal kunskap och lägger på minnet små och roliga detaljer kan använda i undervisningen. Jag skulle gärna se att bilderna i denna bok fanns tillgängliga via webben.

Betyg: 7

Förlag: Tukan
Sidor: 256
Utgiven: 2013
Författarland: Storbritannien
Adlibris
Bokus
Genre: pedagogik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...