lördag 17 januari 2015

Flannery O'Connor - Allt som stiger måste stråla samman

De senaste åren har jag enbart läst två novellsamlingar, dels detta verk samt påbörjat en av George RR Martins namnlånade novellsamlingar. Jag har helt klart fått mersmak på noveller men känner mig nöjd med Flannery O'Connors andra verk. Noveller är bra kvällsläsning om jag känner mig utarbetad och enbart orkar med några minuters sidvändning innan lampan släcks.

O'Connors verk är mycket speciella, de första sidorna är (oftast) idylliska med ett starkt persongalleri. Ju fler sidor som passeras desto större blir knuten i magen att något är på väg att bli fruktansvärt fel. Flannerys författarstil kan beskrivas som gotisk med mycket intoning av religion och dystra huvudkaraktärer. Tonerna av 60-talet och den amerikanska södern omger berättelsen framförallt med rasdiskriminering.

Flannery har enbart skrivit några få böcker varav två novellsamlingar. Den dystra och tunga stämningen i hennes verk gör mig inte uppmuntrad vilket behövs nu i vintermörkret så vi får se om jag någon gång i framtiden tar upp ett ytterligare verk.

Betyg: 6

Förlag: Bakhåll
Sidor: 240
Utgiven: 2014
Författarland: USA
Översättare: Martin Persson
Adlibris
Bokus
Genre: novell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...