måndag 26 januari 2015

Lars-Olof Larsson - Gustav Vasa landsfader eller tyrann?

Förlaget har valt en bra uppläsare för detta verk.  Facklitteratur, framförallt inom historia har en tendens att bli tunga det vill säga att fakta matas på i en oändlig evighet vilket gör att jag som lyssnare bitvis stänger av för att inte överbelastas. Stephen Karlsén gör en fantastiskt jobb genom att lugnt och metodiskt förmedla bokens innehåll.

I början gör författaren genidraget att jämföra givna tillfällen i Sverige med vad som händer i omvärlden t.ex. att Columbus gav sig iväg på sin andra resa över Atlanten. Jag önskar att detta fortsatt genom hela boken. Författaren kritiserar tidigare utgiven litteratur om Vasasläkten, framförallt den tidiga litteraturen som idealiserar Gustav Vasa och gör honom en del av den svenska nationalismen. Han beskrivs som riksbyggare och landsfader. Allt detta är baserad på en förfalskad historieskrivning för att skapa en nationell känsla av en riksgrundare. För att besvara titelns fråga: Ja, Gustav Vasa var en tyrann mycket likt Pol Pot i Kambodja. 

Ett tips är att lyssna på denna bok jämte någon mer ljudbok. En skiva är tillräckligt med information att smälta i några dagar och det behövs variation för att orka vara fokuserad.. I skrivande stund när boken är utläst blir summan av kardemumman att jag tagit in ca 30 % av berättelsen. Detta låter lite men jag har tidigare läst böcker inom Vasatiden så att få en ny kunskap och repetera en gammal kunskap är en tillräcklig vinst för mig. 

Betyg: 5

Uppläsare: Norstedts
Speltid: 15 h 13 min
Uppläsare: Stephen Karlsén
Utgiven: 2007
Adlibris
Bokus
Ålder: för intresserade
Genre: facklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...