torsdag 4 december 2014

Veronica Roth - Allegiant

OBS! Spoilers i texten nedan.

Det här är den avslutande delen i Veronica Roths triologi om Triss som valde att byta falang från de osjälviska till de tappra. Hennes väg sedan dess har varit tung av förluster både i hälsa och liv, något som en tonåring inte borde få genomleva.

Jag är rätt trött på författare av ungdomsböcker inom genren postapokalyptisk dystopi, vilket är  min favoritgenre fast med inriktning mot en äldre generation. Inom ungdomsböckerna är temat uttjatat och kopierat till oändlighet. Jag rekommenderar er kära läsare att ge er in i författare som Justin Cronin eller Hugh Howey, ni kommer inte ångra er. 

Allegiant är en bra bok att diskutera konsekvenser av människors val. Författaren förmedlar en tonårings uppväxt och liv utan trygghet, ekonomi eller en normal samhällsstruktur. Triss är omgiven av korrupta ledare som styr enligt över en diktatur där majoriteten är omedvetna om orättvisorna utan anser att så är livet uppbyggt. 

Betyget höjs till min förvåning av författaren väljer att gå emot sina läsare och traditionen om ett lyckligt slut där de båda lever lyckliga i resten av sina liv. Här dör en av huvudkaraktärerna! Jag applåderar dig Veronica Roth. Mot den sista tredjedelen av undrar jag hur författaren ska få ihop det hela. De val kring liv och död som karaktärerna ställs inför gör detta till en bra bok att diskutera konsekvenser och handlingar. Vad är rätt och vad är fel? Av två onda ting ska du du välja det minst onda?

Betyg: 5

Förlag: Modernista
Sidor: 392
Utgiven: 2014
Översättare: Katarina Falk
Författarland: USA
Bokus
Adlibris
Ålder: > 13 år
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...