fredag 28 november 2014

Richard C. Morais - En fransk curry

Jag är en person som vill läsa boken innan jag ser filmen. För några månader sedan hittade jag trailern till en film baserad på detta verk. I filmen spelar den underbara och skickliga Helen Mirren en fransk gourmand. Jag började genast leta på Karlskoga bibliotek efter boken men insåg snart att inget förlag ännu publicerat den. Bara att vänta vilket leder till att jag kommer läsa boken mycket nära inpå filmen. I skrivande stund anar jag att filmen kommer vara bättre än boken.

Boken språk är flytande med franska inslag, det känns som en manusförfattare till en film skrivit då språket är mycket bildligt. Jag har lätt att förställa mig miljön och vad som händer kring Hassan, kanske beror detta på att jag sett trailern till filmen. Bitvis känns handlingen avtrubbad, den går för fort fram och jag hade gärna sett att författaren förlängt den. I slutet blir den nästan lite deprimerande  vilket gör att det är svårt att klassa den som feelgood.

Det är intressant insyn i en indisk familjs leverne och framförallt i den indiska matkulturen och senare i bokens utveckling i den franska. Bitvis känns handlingen och persongalleriet lite stereotypikt och jag behöver läsa mer för att se vad som är sanning och vad som är mytbildning. Enligt författaren själv är han i nära bekantskap med människor i den indiska kulturen som inspirerat honom.

Budskapet med boken är tydligt: Våga prova något utanför din traditionella gräns framförallt när det gäller att välja en ny restaurang eller prova en ny maträtt.

Betyg: 4

Förlag: Bookmark förlag
Sidor: 343
Utgiven: 2014
Författarland: USA
Bokus
Adlibris
Ålder: mer för den äldre generationen än ungdomar
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...