fredag 21 november 2014

Elise Johansson - Sagas bok

Saga berättar sin historia från vagga till nutid med mycket bitterhet. Hon känner ilska mot sina syskon och ilska framförallt mot sin mor. Jag som lyssnare förstår jag inte Sagas ilska, men får ju mer historien vävs fram reda på orsaken. Dock har jag svårt att acceptera denna orsak som legitimt skäl till att vara så arg och reagera så kraftigt på sin omgivning.

Saga växer upp med sin mamma och är familjens sladdis. Hennes större syskon har redan flyttat hemifrån och samvaron består mest av Saga själv och hennes mor. Fadern arbetar och sliter för deras uppehälle men bidrar inte till familjetryggheten. Boken är mycket bitter då Saga spyr ut sin bitterhet mot sina syskon och deras respektive. Handlingen börjar med att Sagas mor dör och syskonen samlas för att närvara vid begravningen och sedan dela upp bohaget. Detta vävs sedan samma med att Saga berättar om sin uppväxt, vilket också vävs samman med moderns och faderns historia

Bitvis har jag svårt att hänga med då hjärnan svävar iväg under mina promenader med dottern, vilket brukar vara ett tecken på att boken inte riktigt passar mitt tycke. Bokens omslag missförstås lätt, jag trodde detta skulle vara en bok riktad till ungdomar. Jag erkänner att inga djupare efterforskningar kring denna bok har gjorts innan utan att jag mest har sett att den fått strålande recensioner som författardebut.

Jag älskar språket som är avancerat men ändå humant, bitvis får jag stanna upp och fundera på vad författaren egentligen vill få fram för budskap. Jag tror att den läsare som ger all uppmärksamhet till boken kommer få ut en värdefull och intressant historia vilket gör att jag hellre rekommenderar den som läsbok än ljudbok. Slutet är förvirrande då den är uppdelad på flera avsnitt mycket likt filmen Sagan om konungens återkomst där tittaren ständigt luras att filmen är slut (jag hoppades att den aldrig skulle ta slut). Skillnaden är att författaren uppmanar läsaren att själv ta beslutet att läsa vidare eller bestämma att här slutar Sagas berättelse, vilket gör den här boken mycket unik.

Betyg: 5


Förlag: Bonnier audio
Speltid: 11 h 35 min
Uppläsare: Anna-maria Käll
Utgiven: 2014
Författarland: Sverige
Bokus
Adlibris
Ålder: > 14 år
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...