måndag 13 oktober 2014

Herman Lindqvist - När Finland var Sverige

I förordet ger Lindqvist sin syn på varför han fokuserat sin (näst)senaste bok på Finland. Det är en ingress som jag stödjer då Finland som under 700 år varit en del av Sverige på något vis hamnat vid sidan om i historieböckerna. Finland nämns mest som en landmassa mot Ryssland och som något vi ägde under en tid. Det som bör beaktas är att Finland aldrig erövrades utan var en del av Sverige och att vi efter kriget förlorade en tredjedel av vår landmassa.

Bitvis är det svårt att hänga med då ortsnamn, årtal och händelser susar förbi men min förhoppning är att lägga en del på minnet och återuppväcka delar som jag glömt. Lindqvist har också valt att föra debatter kring den gamla och den nya läran dvs. hur nutida forskning och arkeologi har uppdaterat tidigare historieskrivningar och därmed ändrat om i historieböckerna. Händelser som aldrig inträffat eller kungen Erik den XIV som borde heta Erik den VII eftersom det enbart finns sju dokumenterade kungar med namnet Erik innan honom.

Bitvis tycker jag detta mer är en resumé av Sveriges historia där Finland glöms bort eller begravs av den tyngd som utgjorde Sverige. Vilket är en motsättning till vad Lindqvist vill uppnå. Mitt tips till dig som ska höra på denna bok är att lyssna när mycket tid finns (t.ex. fönsterputsning) och där du inte blir störd då det är mycket information som, snabbt ska tas in.

Betyg: 5

Förlag: Bonnier audio
Uppläsare: Herman Lindqvist
Utgiven: 2014
Bokus
Speltid: 19 h 12 min
Ålder: >15 år
Genre: facklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...