torsdag 23 oktober 2014

Gillian Flynn - Gone girl

Jag har sett många recensioner av denna bok, men har försökt undvika att läsa dem. Det är hög tid att jag själv lyssnar på boken, framförallt med tanke på att filmen nu har haft premiär.
Filmrättigheterna är sålda till Reese Whiterspoon och med tanke på att den legat i hela åtta veckor på New York Times bestseller lista samt varit den bok på Goodreads som recenserades mest under 2013 är det bara att starta min MP3.

Till en början har boken svårt att fånga mitt intresse. Jag har svårt att hänga med i kapitlen som växlar mellan Amy och Nick Jag önskar att förlaget vågat satsa mer pengar på ljudboken och rekryterat en man som rösten för Nick. Historien börjar med att Nicks hustru, den berömda författaren till barnböckerna Underbara Amy plötsligt försvinner. I deras hus är möbler omkullvälta och Amys blod återfinns i vardagsrummet. Snart hittar Nick ledtrådar kring hustruns försvinnande, ledtrådar som pekar på att att det är Nick själv som mördat henne.

Det som är fascinerande med denna bok är att jag avskyr båda karaktärerna. Nick är en mansgris som inte kan se mer än näsan når och som inte kan engagera sig i något förutom sin egen misär. Amy är så centrerad kring sig själv att jag blir mörkrädd. Hon skyller alla sina fel och brister på sina föräldrar samt sin tråkiga omgivning. Amy skyr inga medel för att få vad hon vill ha och hon är otroligt påläst vilket gör att få misstag begås. Jag undrar om författaren medvetet gjort denna rollgestaltning eller om det enbart är jag som hatar båda karaktärerna. Det är svårt att vidare beskriva dessa två utan att avslöja handlingen vilket skulle förstöra läsupplevelsen. 

Betyg: 7

Förlag: HörOpp!
Uppläsare: Anna Maria Käll
Utgiven: 2013
Översättare: Ulla Danielsson
Speltid: 19 h 28 min
Ålder: > 15 år
Bokus
Genre: deckare, thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...