lördag 20 september 2014

Peter Bergting - Trolldomsakademin

I staden Morwhayle finns en trolldomsakademi. Här möts för första gången ungdomarna Miranda, Orville och Emmi då de har magiska förmågor och därmed har rätt att gå på akademin. Handlingen rivstartar då vännerna kastas mitt in i en mordgåta där en av lärarna mördats på elevtoaletten.

Känslan av boken är ett tappert försök av en svensk författare att försöka skapa en försäljningssuccé à la Harry Potter. Handlingen är enormt tam och förutsägbar. Karaktärerna är barnsliga och genomskinliga istället för modiga och kloka som i Harry Potter. Jag försöker ständigt ge boken en ny chans genom att gå in med en positiv anda till ett nytt kapitel men det ger inte resultat.

Det positiva är att boken är mycket lättläst där även en ovan läsare kan se sig göra framsteg. Trolldomsakademin är en tunnare bok med spännande bilder vilket ökar motivationen. Illustrationerna  i boken som är gjorda av författaren själv är enormt vackra och inspirerande. Framsidan tar andan av mig och kommer locka många barn och ungdomar lånar eller köper denna bok.

Efter lite efterforskningar inser jag att karaktären Malda i boken redan har förkommit i en tidigare serie av författaren nämligen Legenden om Morwhayle. Troligen hade min recension varit mer positiv om jag läst denna serie innan Trolldomsakademin.

Betyg: 4

Förlag: Semic
Författarland: Sverige
Sidor: 221
Utgiven: 2014
Bokus
Ålder: > 9 år
Övrigt: Del 1 i en serie som troligen kommer fortsätta.
Genre: barn och ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...