söndag 17 augusti 2014

Mark Lawrence - Prince of thorns

Denna berättelse börjar inte som andra sagor istället för "Det var en gång" får läsaren följa hur nioåriga prins Jorg ser sin lillebror bli mördad och modern torterad till döds inför hans ögon. Jorg var också menad att dö men ödet ville annorlunda. Vid tretton års ålder leder han ett band av blodtörstiga vandaler och ruvar på hämnd mot kungen som lät mörda sin mor och bror. Utan att nu ha något att förlora återvänder Jorg hem för att ta tronen som rättsligen är hans och för att spela Game of thrones med målet att bli härskare över hela riket.  
 
Den här boken fick det inte lätt, jag var fientligt inställd till handlingen redan från sida ett. Jag hade vid denna tidpunkt behövt en mer positiv bok med en livfull handlingen. Prince of thorns är mörk och dyster men ändå händelserik. Ju mer sidorna passeras utvecklas historien och skapar ett större intresse och djup. Jag känner mig mer positiv men tycker samtidigt att Jorg är en bortskämd liten prick som tror sig kunna ta över världen, vilket han antagligen kommer att göra då han är klurig och har en tur som en tokig. Handlingen känns som en mix mellan Game of thrones och Sagan om ringen, fast mycket mörkare och blodigare (japp bitvis blodigare än GOT). Detta är inget för läsare med vek mage då beskrivningar av dödandet är bildligt och detaljrikt. Bitvis är jag mycket förvirrad över alla namn som förekommer och har svårt att minnas deras placering och hur det hela håller samman. I slutet är jag nästan sugen på att fortsätta läsa nästa bok, men bara nästan.

Betyg: 4

Förlag: Harper Voyager
Sidor: 373
Utgiven: 2011
Åldersgräns: >15 år
Författarland: Storbritannien
Övrigt: The broken empire 1
Genre: fantasy
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...