söndag 31 augusti 2014

Johan Persson & Martin Schibbye - 438 dagar

Det här var en bra läsupplevelse eller snarare lyssnarupplevelse, det är fantastiskt hur matlagning och städning blir mindre tråkigt om en bra ljudbok spelar i öronen. 438 dagar är delvis författaruppläst vilket lyfter handlingen då Schibbye har en bra berättarröst och kan lägga in rätt tonläge vid olika händelser. Perssons röst läses upp av Martin Wallström då han anser sig ha för dålig röst och berättarteknik, vilket jag tycker är synd. Jag tror att hela boken skulle blivit bättre om båda författarna läst upp sin del. Detta till trots är boken enormt bra och jag rekommenderar den varmt.

Boken ger en enorm insikt om livet och vardagen i diktaturens Etiopien (ligger vid Afrikas horn). Författarna berättar visserligen mest utifrån livet i fängelset Kality i Addis Abeba men ingressen handlar om deras försök att ta sig in i Etiopien. Mycket av handlingen präglas också av det diplomatiska spelet som skedde bakom fängelsemurarna för att få dessa två journalister frisläppta. 

Schibbye sommarpratade under 2013 vilket (med tillägg av musik) var en resumé av boken. Lite synd tyckte jag som hade förväntat mig mer utanför 438 dagar t.ex. deras syn på utvecklingen mot alltmer frilansjournalister, hur man överlever som frilans, risker m.m.   

Betyg: 7

Förlag: Offside/Filter
Uppläsare: Martin Schibbye och Martin Wallström
Utgiven: 2013
Speltid: 13 h 20 min
Författarland: Sverige
Ålder: >15 år
Genre: Biografi
Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...