måndag 9 juni 2014

Karl Ove Knausgård - Min kamp

Min kamp är Karl Ove Knausgårds mäktiga självbiografiska roman. Första delen inleds med en svepande beskrivning av varje människas slutpunkt, döden. Det är runt detta ofrånkomliga faktum boken kretsar, från barndom till vuxenhet.

I centrum står en far som i hela sitt liv agerat onåbar och omöjlig att förstå. När Karl Ove får beskedet om faderns död inleds ett sorgarbete som sätter hela minnet på spel. Det som följer är ett hårt uppvaknande och en begravning av en far han aldrig kände.

Min kamp är en av de senaste årens mest omdiskuterade böcker. Den har belönats med prestigefulla priser och vållat en debatt långt utanför hemlandet Norges gränser. Romanen kommer att ges ut i sex fristående band, varav detta är den första delen. Källa: bokus

Detta var senaste boken vi läste i bokcirkeln, jag var inte så imponerad av Knausgård även om språket och innehållet är makalöst. Det var lite knepigt att lyssna på den då den är uppläst på norska men samtidigt ger den en äkthet. Flera i bokcirkeln gav den höga betyg men jag sänkte medelvärdet till en sjua (röstade för en femma), ingen i bokcirkeln kommer dock läsa vidare på de övriga böckerna vilket går emot betygen. Jag funderar fortfarande på hur författaren kan vara så detaljrik på sitt liv eftersom boken inte är skönlitterär och inte en självbiografi vilket gör att innehållet bitvis känns tveksamt.

Betyg: 5

Förlag: HörOpp!
Speltid: 18 h 57 min
Språk: norska
Utgiven: 2011
Uppläsare: Anders Ribu
Genre: självbiografi med en skönlitterär klang

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...