lördag 14 juni 2014

Maria Zamore - I huvudet på din bebis

Jag hinner bitvis med att läsa lite facklitteratur utöver de fantastiska böcker som jag recenserar på min bokblogg. Recensionerna har blivit lite korta och hastigt skrivna på sista tiden, men sådant är livet med en liten godbit hemma. I nuläget ligger jag efter med 22 recensioner men det blir enklare att ta ifatt när sambon går på semester.

I huvudet på din bebis handlar om hur barn utvecklas och tips till dig som förälder. Den är skriven 2006 och kom i en nytryckning 2011 vilket gör att den känns aktuell. Boken är till stor del baserad på den amerikanska psykoanalytikern och läraren Daniel Sterns teorier.

Jag citerar från boken:

Enligt Stern finns det inte, som man trodde förr, olika faser som barn måste ta sig genom för att komma vidare i sin utveckling. Istället talar han om att det i början av livet öppnar sig fem upplevelseområden (eller nivåer) , som kommer att vara mer eller mindre aktuella under resten av livet.

De fem nivåerna är:

* Känslan av ett uppvaknande själv (det nyfödda barnet).  Spädbarnets känsla av ett själv utvecklas aktivt i samspel med omgivningen.

* Känslan av ett kärnsjälv (från 2-3 månader). Spädbarnet utvecklas som social varelse.

* Känslan av ett intersubjektivt själv (från 7-9 månader). Barnet börjar förstå att andra människor har ett eget inre liv, och att man kan dela inre upplevelser med andra människor.

* Känslan av ett verbalt själv (från 18 månader). Språkutvecklingen ger barnet nya möjligheter att dela förmedla erfarenheter.

* Känslan av ett berättande själv (från 3 år). Barnet får en allt större förmåga att beskriva sig självt och återge känslor och upplevelser, vilket betyder mycket för identitetsbildningen.

Jag har läst halva boken och gillar den skarpt, det enda jag finner onödigt är de korta citaten som finns på varje sida samt sidorna där föräldrar berättar om sina barn. Rekommenderas. 

Betyg: 6

Förlag: Norstedts
Sidor: 168
Utgiven: 2006
Författarland: Sverige
Genre: facklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...