onsdag 21 maj 2014

Stephen King - The shining

När Jack Torrance får i uppdrag att ta hand om det isolerade Overlook Hotel över vintern, ser han det som en möjlighet att komma på fötter igen efter att ha misslyckats som författare och fått sparken från sitt lärarjobb. Hans fru, Wendy, ser vintermånaderna uppe i bergen som en chans att läka relationen med Jack och förhindra att familjen splittras. Danny, deras femårige son, ser något helt annat. Han är synsk och kan se scener som ingen femåring någonsin borde få se. Han ser hotellets fasansfulla förflutna och de onda krafter som väntar på familjen ...  Källa: bokus

Jag blev besviken på avsaknaden av spänning och thriller upplevelser. Jag har sett filmen för flera år sedan (och vill aldrig se den igen) och fick titta mellan fingrarna för att överleva. Men när jag väl sätter mig ner och läser originalet känner jag varken spänning eller skräckkänsla, snarare suckar jag och undrar om sidorna inte är slut snart. Lever jag i en ny tid där skräck/thriller är mer etablerad och inte berör lika mycket som när The shining utkom? Anledningen till att jag läste denna bok är att det i dagarna kommit den svenska översättningen av fortsättningen på boken, Doktor sömn. Den ska jag lyssna på som ljudbok vilket ska bli intressant och se om detta medium höjer upp spänningen.

Betyg: 4

Förlag: Doubleday
Sidor: 497
Utgiven: 1977
Författarland: USA
Genre: Thriller




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...