söndag 25 maj 2014

Marlen Haushofer - Väggen

En kvinna ska tillbringa några dagar i en stuga i bergen med sin kusin och hennes man. Strax efter att de kommit fram, åker paret till närmaste by men de kommer aldrig tillbaka. När kvinnan går ut för att leta efter dem, stöter hon emot en osynlig vägg, bakom vilken allt är dött - djur, människor, allt stelnat som vore de statyer. Kvinnan förstår att en katastrof har drabbat världen och att hon är den enda överlevande. Eller är det tvärtom? Källa: adlibris

En fantastisk roman om ensamhet, den känns som grunden för Stephen Kings Kupolen. Jag älskar postapokalyptiska böcker där läsaren tränas i att överleva i en annorlunda värld. Inspirationer från den tidens kalla krig märks tydligt. Kvinnan får kämpa för att överleva både psykiskt och fysiskt och hennes enda sällskap är en hund, en katt och en ko. Tydligen finns detta verk som film, vilket ska bli intressant att se och jag kommer antagligen locka deltagarna i min bokcirkel att läsa denna godbit. Jag ska själv läsa ungdomsboken En sekund i taget som spelar på samma tema med undantaget att det är en 14-årig flicka som är huvudkaraktären.
Betyg: 7

Förlag:Thorén
Sidor: 240
Utgiven: 1963
Författarland: Österrike
Genre: skönlitteratur med en nypa sfi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...