fredag 9 maj 2014

Karin Alvtegen - Fjärilseffekten

En bil krockar av en oförklarig anledning med ett tåg. Elva människor dör. Vad ledde fram till olyckan? Finns det något som ett exakt startögonblick? Vem mer än bilens förare bär skulden?

När Bodil drabbas av en obotlig sjukdom bestämmer hon sig att äntligen lämna sin man. Hon förbereder sig på att inte längre finnas. Tanken på döden skrämmer henne inte men hon behöver förstå varför livet blev som det blev. Varför har hon så ofta gjort det som förväntats av henne istället för att göra det hon själv faktiskt vill?

Bodil vill försöka närma sig sin vuxna dotter, Viktoria, som präglats av uppväxten med en dominant far och en undfallande mor. Men innan Bodil hinner berätta om sin sjukdom bryter Viktoria kontakten. Källa: Adlibris

Boken är författaruppläst vilket fungerar bra men det är lätt att missa att det är tre karaktärer som berörs i boken då Alvtegen väljer att läsa upp samtliga kapitel. Jag är van att böcker som presenteras ur ett jag-perspektiv läses upp av flera personer så att det är lättare att hålla isär. Boken tappar mig tack vare detta och i början är jag mycket förvirrad kring vilken karaktär som gestaltas.

Fjärilseffekten läste vi i bokcirkeln, den fick medelbetyg då vi ansåg att den tog upp för många klyschor och inte gick in på djupet hos någon av karaktärerna, kanske på grund av för kort bok. Språket är tamt men kanske passar gemene Svensson. Författarens tidigare framgångar med Skuld och Skam spelar säkert in att detta verk hamnat på pockettoppen. 

Betyg: 4 (jag), 5 (bokcirkel)

Förlag :Storyside
Speltid: 7 h 20 min
Utgiven: 2013
Uppläsare: Alvtegen
Författarland: Sverige
Genre: skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...