tisdag 8 april 2014

Stefan Tegenfalk - Pianostämmaren

En sextonårig flicka hittas död nära vattnet i Bromma, en närförort till Stockholm. Det rör sig om ett brutalt mord där gärningsmannen skickligt har dolt spåren efter sig. Alla utom ett - som han vill att polisen ska hitta.

Snart kastas Jonna de Brugge och de andra i Walter Gröhns grupp vid Stockholms länskriminalpolis in i jakten på en mördare som inte bara är osynlig, utan som också verkar sakna motiv. I takt med att utredningen fortskrider och poliserna tränger djupare in i den värld flickan levde i, framträder allt fler återvändsgränder. Jakten på mördaren förvandlas snart till en mardröm för Walter och hans grupp.

Det var precis rätt tid för en deckare skriven av Tegenfalk. Jag gillar hans karaktärer även om Jonna tappat greppet efter tidigare händelser. Författaren skriver en spännande historia där läsaren följer både offer och polisutredningen. Det enda som gör mig förbannad är de stereotypa poliserna som ingår i teamet. Vilken allmänbildad person vet inte vad en stämgaffel är och hur kan poliser vara så outbildade kring ungdomar och mobbning. Uppläsaren Brynolfsson gör ett bra jobb.    

Betyg: 6

Förlag: Massolit
Speltid: 10h 20 min
Utgiven: 2012
Uppläsare: Reine Brynolfsson
Författarland: Sverige
Övrigt: Walter Grön del 4
Genre: deckare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...