fredag 1 november 2013

Suzanne Collins - Gregor dödens labyrint

Gregor har enligt profetian ytterligare en roll att spela i Underjord, världen under New York, som befolkas av stora råttor, spindlar, kackerlackor och bleka människor med lila ögon. Han har dock lovat sig själv att aldrig återvända dit, men när hans lillasyster Boots tas till fånga ser han ingen annan utväg. Väl där får Gregor reda på att råttorna tänker döda Boots i syfte att krossa honom och ta makten i Underjord. Enda sättet att undkomma detta fasansfulla öde är att han först hittar och förintar den fruktade råttan Bane. Ett misslyckande betyder slutet - både för honom och Underjord.

Jag gillar att läsa ungdomsböcker framförallt för att hänga med och ge tips till mina elever. Gregor-serien gränsar mer mot yngre barn vilket gör att mitt betyg påverkas då jag inte finner samma engagemang som t.ex. författarens serie Hungerspelen. Gregors värld är mer barnslig och det är helt okej, men den tilltalar inte mig.

Det är en diskussionsvänlig bok där diskriminering pga ras förekommer (längst ner i pyramiden finns råttorna). Hierarkier, fördomar och rashat är påtagligt även om det berättas ur ett barns perspektiv. Gregor är den som står över allt detta och anser att folken i underjorden är barnsliga när de inte kan behandla alla rättvist. Dödens labyrint är betydligt mörkare och dystrare gentemot del 1 och jag grubblar allt mer på var författaren vill leda serien.


Betyg: 5

Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 331
Författarland: USA
Utgiven: 2013
Övrigt: del 2 i serien om Gregor
Genre: ungdom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...