fredag 2 augusti 2013

Hugh Howey - Wool

 “Better to go out to see the world one time with his own eyes, than to be burned alive with the plastic curtains.”

Min första känsla för boken är att detta är en mer vuxnare version av City of Ember med undantaget att invånarna har mer kunskap om teknik och vetenskap vilket har gjort att de kunnat överleva i silon i flera generationer. Jag känner genast att i denna silo finns hemligheter som steg för steg kommer att avslöjas till läsaren. Efter bara några kapitel inser jag att jag avgudar denna bok och har redan beställt de övriga böckerna i serien.

Det jag saknar är mer tekniska detaljer, hur fungerar lotteriet, är befolkningen begränsad, hur skyddar de sig vid sex, hur får de plantor att gro, varför begraver de människor inuti och framförallt finns det böcker?

När jag väl har knäckt koden kring hur författaren har valt att dela upp boken, börjar jag ständigt kolla hur mycket det är kvar tills det är dags att byta (svårt att skriva mer då jag avslöjar för mycket). Från början publicerade Howey den första delen av boken på egen hand i novellform och fick en stor positiv respons att han fortsatte skriva och har nu blivit världskändis. Du kan läsa mer om varje novell här.

Betyg: 10

Förlag: Simon & Schuster
Sidor: 509
Författarland: USA
Utgiven:2011-2012
Köp den här: adlibris, bokus
Övrigt: Är flera noveller sammanslaget till en bok
Genre: science fiction

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...