söndag 4 augusti 2013

Bokcirkelträff: Olga Grjasnowa - Ryssar är såna som gillar björkar

Det här är den 6:e boken vi läser i bokcirkeln och den här ingick i ett urval från tolken. I början var det svårt att hänga med i huvudkaraktärens växlingar både när det gäller hennes tidigare liv och hennes humör. Problemet fortgår och jag får snabb söka i min hjärna för att placera och komma ihåg karaktärerna.

Jag har svårt att komma nära Masja kanske är det en kulturkrock eller bara två olika sätt att leva. Samtidigt lär jag mig mer om konflikter utifrån ett annat perspektiv. Masja har flytt från Azerbadjan till Tyskland och hela sitt liv kämpat om sin egen identitet. Hon är begåvad inom språk och arbetar som tolk men påminns ständigt av kriget och efter ytterligare en tragedi börjar hon allt mer falla samman. Författaren tar upp brännande frågor kring invandring och hur det är att ha en främmande hudfärg trots att man är född i landet. Etnicitet, mångkultur och konflikter göms inte undan i denna bok.

Jag älskar att vara med i en bokcirkel det leder till oanade person och bokmöten. Det är underbart kul att träffa likasinnade som vill prata om böckernas värld. Om du inte är med i en bokcirkel rekommenderar jag dig varmt att göra det. Vill du ha tips är det bara att skriva en kommentar så berättar jag hur man kan starta.

Vi har följande upplägg i bokcirkeln:
  • Träff en gång i månaden. 
  • Vid varje träff diskuterar vi boken som lästs.
  • Till varje träff har en person i uppdrag att ta med 3-4 böcker att presenterar, sedan röstar vi fram vilken av dessa som ska läsas till näst-nästa träff (vi planerar två hack i förväg). 
Bokcirkelns läsare gav boken ett klart godkänt betyg och vi diskuterade att det var en strålande debut av en ung författare.Grjasnowa är skoningslös mot författaren då hon introducerar karaktärer med en ordentlig smäll som lämnar läsaren frågande och bläddrande vem som är vem. Bitvis känns det som om författaren berättar historien baklänges för att undvika att läsaren blir känslomässigt engagerad i huvudkaraktären. Vi är alla eniga om att skildringarna från Israel är de bästa i boken.

Betyg: 5

Förlag: Weyler
Utgiven: 2013
Författarland: Tyskland
Sidor: 286
Köp den här: adlibris, bokus
Genre: samtida skönlitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...