torsdag 4 juli 2013

Kajsa Ingemarsson - Små citroner gula

Agnes har en familj som alltid ställer upp, ett bra jobb i restaurangbranschen, en pojkvän som älskar henne och en bästa kompis som hon känner utan och innan. Eller? En efter en rasar byggstenarna. Kajsa Ingemarssons Små citroner gula låg etta på pockettoppen fem månader i rad hösten 2005.

Ni känner säkert till att Kajsa Ingemarssons genombrottsroman hade biopremiär för några månader sedan. Jag beslutade mig då för att läsa om Små citroner gula och se om den var lika underbar som när jag läste den 2004. Då var jag 22 år och nu har det nästan gått 10 år och jag finner att boken inte längre slår mig med storm. I början kräks jag nästan på huvudkaraktärens svaghet för att falla för fel man, det är nästan att jag ger upp och stänger av ljudboken. Dock fortsätter jag och vid skiva 4 börjar historien bli bättre till och med bra eller också är det jag som vänjer mig vid huvudkaraktären. När ljudboken väl är färdig känner jag mig nöjd med att ha lyssnat men samtidigt inser jag att Kajsa Ingemarsson inte längre är en författare jag kommer sträva efter att läsa.

Jag har än så länge inte sett filmen och känner mig tveksam att göra det över huvudtaget, någon som vill hävda motsatsen?

Betyg: 5

Förlag: Storyside AB
Speltid: 10 h 11 min
Utgiven: 2006
Uppläsare: Kajsa Ingemarsson (författaruppläsning)
Författarland: Sverige
Övrigt: skönlitteratur

1 kommentar:

  1. Berätta gärna om du tycker om filmen, då jag känner mig tveksam till att se den.

    SvaraRadera

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...