fredag 5 juli 2013

Susanna Alakoski - Svinalängorna

Leena har två bästa vänner. Åse är nästan den enda hon känner som inte har en pappa som super, men hennes mamma brukar bli full så det jämnar ut sig. Riittas pappa är full nästan varje dag.

Ett nybyggt bostadsområde i Ystad fylls på 60-talet av invandrarfamiljer och låginkomsttagare. För Leena och hennes finska föräldrar är den nya lägenheten höjden av lyx: tre rum, balkong, parkett. Av kommunen får kvarteret snart namnet Svinalängorna. Källa: adlibris


Den är ljudboken har funnits i mitt bibliotek alltför länge, jag har därför infört en ny regel när det gäller att välja böcker. Denna metod medför att jag blir positivt förvånad över ljudböcker som jag tidigare varit tveksam till.

1. Valfri ljudbok
2. En ljudbok på engelska
3. Den ljudbok som väntat längst
4. Fakta

Svinalängorna ändrade min tidigare negativa syn av Alakoski, detta utifrån att jag inte gillade boken Håpas du trifs bra i fängelse. Svinalängorna ger en inblick i 60-talets Sverige utifrån flera olika perspektiv. Dels utifrån ett barns perspektiv där föräldrarna dricker och dels ur hur invandrare har behandlats i Sverige. Uppläsaren gör ett kanonjobb och gör hela berättelse mycket autentiskt och trovärdigt, skratt mixas med blodigt allvar, skenbarordning med kaos.

Betyg: 6

Förlag: Bonnier audio
Speltid: 6h 48 min
Uppläsare: Sannamari Patjas
Utgiven: 2012
Författarland: Sverige/Finland
Övrigt: Augustprisvinnare 2006
Genre: roman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Review: Visning pågår

Visning pågår by Sofie Sarenbrant My rating: 3 of 5 stars Jag försöker förstå mig på Sarenbrants storhet dvs. v...